Wednesday, December 29, 2010

::cobaan::


Ujian yang datang menimpa-nimpa,kadang2 membuatkan saya rasa putus asa.membuatkan saya kadang2 hilang arah dan tujuan hidup.meskipun saya tahu manusia itu wajib diuji.

Ujian yang datang kadang2 tersangatlah berat hinggakan saya rasa tak mampu untuk menanggungnya lagi.kalau boleh,saya nak masalah tu tak wujud langsung!

Tapi hati saya semakin terubat saat saya membaca ini:

Pergilah kepada hamba-Ku, lalu timpakanlah berbagai ujian kepadanya, karena Aku ingin mendengarkan rintihannya.

Ya!Allah sayang dan cintakan saya.Sebab itu dia menurunkan ujian kepada saya!

Tingkat berat – ringannya ujian, disesuaikan dengan kedudukan manusia itu sendiri. Orang yang paling berat menerima ujian adalah para Nabi, kemudian orang yang lebih dekat derajatnya kepada mereka berurutan secara bertingkat. Orang diuji menurut tingkat ketaatan kepada agamanya. Jika ia sangat kukuh kuat dalam agamanya, diuji pula oleh Allah sesuai dengan tingkat ketaatan kepada agamanya. Demikian bala dan ujian itu senantiasa ditimpakan kepada seorang hamba sampai ia dibiarkan berjalan dimuka bumi tanpa dosa apapun.

Allah tahu bahawa saya mampu untuk menghadapi semua ujianNya.Sebab tu saya ialah antara insan yang terpilih!

Rasulullah saw bersabda: “Tak seorang muslim pun yang ditimpa gangguan semisal tusukan duri atau yang lebih berat daripadanya, melainkan dengan ujian itu Allah menghapuskan perbuatan buruknya serta menggugurkan dosa-dosanya sebagaimana pohon kayu yang menggugurkan daun-daunnya.” (HR Bukhari dan Muslim).

Manusia banyak berdosa.Saya juga.Antara penebus dosa,ujian yang diberi olehNya.

Rasulullah saw bersabda : “Tiada henti-hentinya cobaan akan menimpa orang mukmin dan mukminat, baik mengenai dirinya, anaknya, atau hartanya sehingga ia kelak menghadap Allah SWT dalam keadan telah bersih dari dosa (HR Tirmidzi)

Temukanlah aku dengan diriMu dalam keadaan aku bersih dari sebarang calit dosa.

“Dan sesungguhnya akan kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa (pengikut) dan buah-buahan (biji-bijian). Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Yaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan ‘Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadanyalah kami akan kembali’. Meraka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk”. (Al Baqarah : 155-157 )

Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari dan berikan kita petir dan kilat, kita tercari-cari dimanakah matahari, rupa-rupanya Allah hadiahkan kita pelangi yang indah.

Adakah anda sedang diuji?Berbahagialah kerana Allah sayangkan anda!

0 comments:

 
Copyright 2009 (>.<)