Friday, November 20, 2009

Tuhan itu Maha Tahu

Keputusan UPSR telah pun diumumkan beberapa hari yang lepas..sebagai kakak kepada calon UPSR,memang agak gementar untuk megetahui keputusan adik kesayangan..teringat pulak masa dulu2 ambil keputusan di sekolah..kecewa?sudah berlalu..

pintu dibuka dan sudahku tahu emak dan ayah sudah pulang..bagaikan announcement,emak berkata, "dia dapat 4a..okay la 2.."

disebabkan emak dan ayah terpaksa pula bergegas ke kedah untuk mengambil seorang jejaka di MRSM,aku ditinggalkan dirumah keseorangan..tidak lama kemudian,telefon berdering..ku ingatkan panggilan dari emak..rupanya bukan..nombor yang tidak kukenali..selalunya,kalau unknown call,aku akan berikan kepada orang yang terdekat..hehe..malangnya,tiada orang di rumah lalu ku angkat..

"assalamualaikum.."aku memulakan bicara.
"wasalam,long." kutahu siapa di talian.
"Long,orang dapat 4a."
"tahu."
"woh.okay.saja ja nak gitau.assalamualaikum."telefon diletak.hampeh,tak sempat nak jawab.

kemudian,emak pulak menelefon.waah,famous jugak eden neh.ku ceritakan perihal tadi kepada emak.emak membuka cerita.sebenarnya,masa di sekolah,sewaktu mengambil keputusan,dia sudah berderai air mata.aku faham kenapa dia meletak telefon.

Tuhan itu Maha Tahu.apa yang terbaik untuk kita,Dia sudah tetapkan.apa yang telah terjadi,ada hikmahnya.kadang2 kita sebagai manusia sering menyalahkan takdir seandainya perkara yang tidak kita inginkan berlaku.

bersyukur dengan apa yang ada..mungkin ada cahaya yang sedang menunggu kita di hujung perjalanan..

0 comments:

 
Copyright 2009 (>.<)